NEIVAL

-Centre Neival-

Tel. 93 870 30 90

info@neival.cat

Carrer Girona, 6. 5è Pis

08420 Granollers (Barcelona)

Segueix-nos:

A+ R A-

Aplicacions de la teràpia auditiva

  • 1. DIFICULTATS ESCOLARS
  • 2. DISLÈXIA
  • 3. TRASTORNS DE LA PARLA
  • 4. RETARD EN EL DESENVOLUPAMENT
  • 5. PROBLEMES DE COMPORTAMENT
  • 6. EDUCACIÓ MUSICAL
  • 7. APRENENTATGE D\'IDIOMES
  • 8. PREPARACIÓ AL PART
  • 9. GERIATRIA
  • 10. Acúfens
  • 11. SORDESA
En els últims anys, l'acumulació d'estudis científics sobre aquest tema és ingent i ofereix pocs dubtes. Es calcula que un 35%/50% dels nens amb dificultats escolars, presenten problemes de processament auditiu. Per tant, resulta evident que, qualsevol acció encaminada a ajudar a aquests nens, passa obligatòriament per un examen detallat de la seva audició (la qual cosa, gairebé mai passa). Una avaluació exhaustiva pot durar unes tres hores aproximadament.

La dificultat per aprendre a llegir i escriure afecta un 5-10% de la població.
A. A. Tomatis va ser un dels primers investigadors a assenyalar la implicació de l'oïda, no només en la parla, sinó també en l'aprenentatge de la lectura i escriptura. Publicar el 1979 "Educació i Dislèxia", descrivint els mecanismes auditius implicats. No obstant això, les seves tesis van ser poc valorades, ja que es pensava que la dislèxia era un problema essencialment visual i s'investigava en aquesta direcció.

En l'actualitat, i gràcies a la publicació de nombrosos estudis científics, sabem que la dificultat per aprendre a llegir i escriure és deguda a molts factors, i el diagnòstic i tractament d'un nen amb dislèxia sempre ha de ser individualitzat. De tota manera, les dificultats en el processament auditiu, sobretot lligades a l'anàlisi temporal (la capacitat de reconèixer canvis sonors amb gran rapidesa) constitueixen el principal denominador comú en la dislèxia.

Alguns nens confonen sons. Parlen canviant una consonant per una altra: la / b / per la / g /, la / l / per la / d /, etc. Resulta impossible pronunciar correctament les paraules, si no les escoltem de forma precisa. Els sons que els nens confonen solen tenir una durada molt curta, de l'ordre de milisegons. Això vol dir que el sistema auditiu ha de ser capaç de processar molt ràpidament i de forma continuada, ja que en el llenguatge parlat els sons no només es produeixen a gran velocitat, sinó de forma continuada, sense pauses entre els sons. Quan analitzem amb detall l'audició d'aquests nens, solem observar que la velocitat de la seva audició és més lenta del que la parla exigeix. Hi ha exercicis específics per incrementar el rendiment auditiu.
Les dificultats auditives poques vegades apareixen soles, sinó acompanyades d'altres signes que apunten per regla general a una immaduresa global del sistema neuro-perceptiu-motor. El desenvolupament segueix unes regles molt clares. El nostre sistema psicomotor, per exemple, no madura de qualsevol forma, sinó seguint uns eixos precisos: del cap als peus, i del centre a la perifèria. De vegades els pares es sorprenen que posem als seus fills a gatejar, arrossegar... Hem de completar les etapes evolutives, perquè tot s'ajusti de manera harmònica. Quan passem de l'arrossegament al gateig, entrenem la visió a distàncies més llargues, i encara més al posar-nos drets. La laringe i el orelles treballen a ple rendiment només en determinada posició, al posar-nos drets, i curiosament els nens comencen a parlar al mateix temps que aprenen a caminar.
L'audició per si mateixa no genera problemes de conducta, però el nen escolaritzat, amb dificultats per realitzar les tasques que se li exigeixen diàriament, no és estrany que desenvolupi amb el temps apatia i introversió (conducta preocupant, però no molesta), o bé es converteixi en una molèstia per la resta dels seus companys. És la seva manera d'expressar la frustració quotidiana de no poder fer el que els altres fan amb facilitat. Les dificultats escolars les hem de tractar per si mateixes, i també per evitar que desemboquin en problemes de personalitat i de relació amb els altres.

Des de fa uns anys, els neurocientífics treballen a fons intentant esbrinar què hem de fer per mantenir el nostre cervell sa i en forma. Tots els treballs apunten en la mateixa direcció: per a la gimnàstica cerebral, no hi ha activitat tan completa com la música, desenvolupant de forma activa: tocar un instrument o cantar. Amb la música, tot el cervell es posa en moviment. Cap altra activitat implica tantes àrees cerebrals.

Està demostrat que els nens que aprenen música des de petits, desenvolupen el cervell de manera diferent, sent més eficients de manera global, no només pel que fa a la música es refereix.
La música és també l'element central de la plasticitat cerebral. Per posar en forma el cervell d'un ancià, la música constitueix la millor de les teràpies.

De tots els sons possibles que podem emetre i escoltar, la nostra llengua es focalitza en uns concrets. Els altres sons els sentim, però no els analitzem amb la mateixa rapidesa i profunditat.
Aprendre un idioma nou és tot un repte per al nostre cervell. Des del punt de vista auditiu, cal reeducar l'oïda perquè presti atenció en altres sons i comenci a processar aquesta informació de forma ràpida i eficaç.

Analitzant milers de mostres de veu, A. Tomatis va realitzar etnogramas: una anàlisi de les freqüències utilitzades preferentment en cada idioma. Com es pot apreciar en el quadre inferior, cada idioma té la seva zona preferent, i en aprendre una llengua, entre altres coses, hem d'aprendre a enfocar la nostra oïda en una altra direcció.

Els sorolls a les orelles afecten un 15% de la població. En un 3%, l'afectació és greu.
La causa (segurament causes) dels acúfens continua sent un misteri, i els tractaments només ofereixen una millora parcial en la major part de casos.

Les tècniques basades en Tomatis no semblen adequades per a aquesta patologia, si bé en alguns casos concrets s'han constatat millores notables.

Neival és audició

http://neival.cat/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/730412audio_1.jpglink
http://neival.cat/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/280670audio_2.jpglink
http://neival.cat/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/850506audio_3.jpglink
http://neival.cat/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/199825audio_4.jpglink
http://neival.cat/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/410171audio_5.jpglink
http://neival.cat/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/259240audio_6.jpglink